PAMIĘTANIE

Wystarczy, że zawodzą cię nerwy, po co ma cię jeszcze zawodzić pamięć. Opracowując tę książkę, najwięcej czasu poświęciłem zgłębianiu zagadnień związanych z pamięcią. Dlaczego? Przyczyn jest wiele. Wymienię najważniejsze z nich.

– 1. Dążę do poprawienia własnej pamięci, gdyż zamierzam niejednego się jeszcze nauczyć, a do tego celu efektywna pamięć jest mi jak najbardziej potrzebna.

– 2. Zapamiętywanie materiału zajmuje przeciętnemu uczniowi czy studentowi 70 do 90 proc. czasu poświęconego na naukę. Już ta jedna przyczyna jest chyba wystarczająca, aby pamięci poświęcić w tej książce sporo miejsca. Bez zapamiętywania nie tylko nie ma nauki, ale nawet szans na samodzielną egzystencję. Jak nasze ciało nie obejdzie się bez pożywienia, tak mózg potrzebuje informacji docierających poprzez słuch, wzrok i pozostałe zmysły. Dla właściwego gospodarowania tymi informacjami mózgowi potrzebna jest pamięć, którą rzecz jasna posiada. Czym zatem jest pamięć? Jest to proces magazynowania informacji. Ta uproszczona definicja pomija istotny fakt, że zjawisko pamiętania składa się z dwóch odrębnych procesów:

– kodowania, czyli magazynowania informacji.

– odtwarzania zakodowanego materiału, czyli przypominania sobie w późniejszym okresie.

Większość z was uważa, że ma słabą pamięć, co utożsamia z niedoskonałą umiejętnością zapamiętywania. Jest to błędne mniemanie, ponieważ nasz mózg rejestruje wszystkie informacje (żaden radar mu w tym nie dorówna), a problem słabej pamięci sprowadza się do kłopotów z przypominaniem sobie. Okazuje się, że tę umiejętność można wyćwiczyć. Obiecuję ci, że rozwiniesz swoją pamięć, korzystając z praktycznych wskazówek zawartych w tym rozdziale i oczywiście w innych publikacjach poświęconych pamięci.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *