Chcesz usprawnić pracę handlowców w firmie? Podpowiadamy, jak to zrobić!

Chcesz usprawnić pracę handlowców w firmie? Podpowiadamy, jak to zrobić!

Niezależnie od tego czy sprzedaż odbywa się bezpośrednio, czy nie, mogą wystąpić problemy z efektywnością zespołu odpowiedzialnego za sprzedaż. Podpowiadamy, jak usprawnić pracę handlowców i tym samym, wpłynąć pozytywnie na wyniki sprzedażowe.

Organizacja pracy w firmie – klucz do sukcesu 

Handlowcy najczęściej wynagradzani są za swoją pracę w systemie premiowym. Oznacza to, że skuteczność ich pracy ma znaczny wpływ na ich finalne wynagrodzenie. Często przekłada się to na motywację do pracy – widzą bowiem realne korzyści swoich starań. Często przedsiębiorstwa wyznaczają także tzw. target, czyli cel, do którego realizacji należy nieustannie dążyć. Osoby, które go wyrabiają, są w pewien sposób wynagradzane. 

Zarządzanie zespołem pracowników działu sprzedaży jest prawdziwym wyzwaniem. Efektywne zarządzanie czasem pracowników może być kłopotliwe, bowiem zazwyczaj poświęcają znaczną część na działania operacyjne, takie jak m.in raportowanie działań bieżących, przygotowywanie spersonalizowanych ofert lub opracowywanie umów.

Aby przyśpieszyć i usprawnić ich pracę, warto zainwestować w oprogramowanie CRM. Dobre systemy CRM pozwalają na wygodne przeglądanie informacji o klientach, co znacznie przyśpiesza proces ofertowania i pozytywnie wpływa na efektywność zespołu. Automatyzacja jest bowiem szansą na wykluczenie ludzkich niedociągnięć. Pozwala także na skupienie się na tym co jest najważniejsze, czyli na kliencie.

Uważne rekrutacje i obserwowanie działań zespołu 

Warto sobie uzmysłowić, że praca w handlu nie jest dla każdego. Zatrudnianie osoby, która nie jest „urodzonym sprzedawcą” mija się z celem, nawet jeżeli ma odpowiednie wykształcenie i widać, że bardzo chciałaby dostać tę pracę. Choć test sprzedaży długopisu może wydawać się niektórym osobom śmieszny, w pewien sposób pokazuje, jakie zachowania są typowe dla konkretnej osoby. Warto także korzystać z porad profesjonalnych HR-owców. 

Zespół składający się ze zdolnych pracowników nie może pozostawać bez kontroli. Niektórzy sprzedawcy cechują się przesadną pewnością siebie, co może przekładać się na ich stosunek do pracy i niestosowanie się do procedur. Takie zachowania należy od razy eliminować.

Warto także brać udział w konferencjach i imprezach branżowych – także po to, aby móc omówić swoje spostrzeżenia z innymi osobami z branży. Na rady konkurencji należy jednak patrzeć z przymrużeniem oka. W razie wątpliwości zawsze można skonsultować się ze specjalistami. 

Biznes