Żarówki samochodowe to najczęściej kupowane części eksploatacyjne do samochodów osobowych. Żarówki przepalają się często i co gorsza, zwykle niespodziewanie. Jest to spory problem, ponieważ zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, sprawne oświetlenie samochodu jest jednym z warunków dopuszczenia pojazdu do ruchu po drogach publicznych.
W związku z tym dobrze jest co jakiś czas sprawdzić, czy wszystkie lampy w samochodzie są sprawne. Bardzo ważne jest też, aby w samochodzie wozić cały zestaw zapasowych żarówek na wypadek awarii. Może się bowiem zdarzyć, że w razie kontroli spowodowanej niesprawnym oświetleniem, nadgorliwy policjant uzna, że samochód nie nadaje się do dalszej jazdy i zarządzi jego odholowanie. Jeśli jednak przygotujesz się na taką ewentualność i przygotujesz komplet zapasowych żarówek, to wystarczy, że wymienisz spaloną żarówkę na nową przy policjancie. Być może uda się nawet wyjść z całej interwencji bez mandatu.
Komplet żarówek
Jeśli czytając wcześniejszy akapit, uznałeś wożenie zapasowych żarówek za dobry pomysł, a jeszcze tego nie robisz, to zachęcamy cię do samodzielnego zrobienia takiego zestawu. Aby ci w tym pomóc, zamieściliśmy listę wszystkich lamp, standardowo montowanych w samochodach. Jeśli chcesz przygotować sobie taki zestaw, to musisz wszystkie te lampy sprawdzić i zobaczyć, jakie żarówki znajdują się w ich wnętrzu, a następnie kupić po przynajmniej dwie żarówki z każdego typu występującego w twoim samochodzie.
- Światła mijania i drogowe — oba te światła umieliśmy razem, ponieważ światła mijania, czyli światła, które powinny być zawsze włączone i światła drogowe, czyli tak zwane „długie”, są napędzane przez jedną żarówkę. Mówimy tu zarówno o oświetleniu z tyłu, jak i z przodu samochodu.
- Światła postojowe —odpowiadają za nie małe żaróweczki zwykle montowane pod główną żarówką.
- Kierunkowskazy — to przynajmniej cztery żarówki szczególnie narażone na zużycie ze względu na charakter ich pracy
- Światła stop
- Oświetlenie tablicy rejestracyjnej
- Światła cofania
- Światła przeciwmgielne — rzadko używane, przez co często pomijane światła służące do oznaczania pozycji samochodu w trudnych warunkach atmosferycznych.